Απίστευτα κι όμως...μουσικά (Μέρος Β')

Κατά καιρούς έχουν γραφτεί απίθανες ιστορίες γύρω από τις ηχογραφήσεις και κυκλοφορίες των τραγουδιών. Γεγονότα και λάθη που οδήγησαν σε απόσυρση δίσκων ή και σε κυκλοφορία που με την πάροδο των χρόνων τους κατέστησαν σπάνιους ή και διαχρονικούς, με ιδιαίτερα μεγάλη αξία.

Από προσωπική έρευνα, αλλά και από αφηγήσεις δημιουργών και ερμηνευτών, έχω σταχυολογήσει μερικά μουσικά γεγονότα που πραγματικά είναι απίστευτα.

1. Ο Επιτάφιος του Γιάννη Ρίτσου και του Μίκη Θεοδωράκη σε δύο εκδοχές

Το 1958 ο Μίκης Θεοδωράκης μελοποιεί το Παρίσι τον «Επιτάφιο » του Γιάννη Ρίτσου και στέλνει τις παρτιτούρες στο Μάνο Χατζιδάκι που αναλαμβάνει την ενορχήστρωση διαλέγοντας ως ερμηνεύτρια τη Νάνα Μούσχουρη. Το καλοκαίρι του 1960 αρχίζουν οι ηχογραφήσεις που όμως δεν ικανοποιούν το Θεοδωράκη που ήθελε η τραγικότητα του ποιήματος του Ρίτσου να περάσει στο κόσμο με κλασσικές λαϊκές φόρμες. Σε συνεννόηση με τον με τον Τάκη Λαμπρόπουλο  της Columbia ηχογραφεί παράλληλα και μυστικά τη δική του εκδοχή με σολίστ στο μπουζούκι το Μανώλη Χιώτη και επιλέγοντας σαν ερμηνευτή, τον σχεδόν «τελειωμένο» και απογοητευμένο από την πορεία του, Γρηγόρη Μπιθικώτση, αντί του λαμπερού και πολύ εμπορικού Στέλιου Καζαντζίδη που πρότεινε η δισκογραφική εταιρεία.

Η κατά Χατζιδάκι εκδοχή που ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 1960, κυκλοφόρησε σχεδόν αμέσως σε ένα 2ιπλό ΕΡ της Fidelity και και εκείνη του Θεοδωράκη που ηχογραφήθηκε το Σεπτέμβριο του 1960, κυκλοφόρησε το 1964 από την Columbia

Παρότι ο Γιάννης Ρίτσος έμεινε δυσαρεστημένος  από την εκδοχή του Θεοδωράκη, η κυκλοφορία και η απήχηση στον κόσμο, της λαϊκής εκδοχής του «Επιτάφιου» δικαίωσε το συνθέτη. 

2. Ο Μάνος Χατζιδάκις και το «Βαλς των χαμένων ονείρων»

Το 1961 προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες η ταινία «Χαμένα όνειρα» σε σκηνοθεσία Αλέκου Σακελλάριου και οι θεατές μαγεύονται από το «Βαλς των χαμένων ονείρων» του Μάνου Χατζιδάκι που ακούγεται στην ταινία

Παρότι τα ταινία είχε ολοκληρωθεί ο Χατζιδάκις δεν είχε γράψει τη μουσική. Έτσι, σύμφωνα με διήγηση του Αλέκου Σακελλάριου, διοργανώθηκε μια ιδιωτική προβολή της ταινίας προκειμένου να τη δει ο συνθέτης και να την επενδύσει μουσικά. Στα πρώτα 5 λεπτά της προβολής ο Χατζιδάκις αποκοιμήθηκε...για να ξυπνήσει λίγο πριν το φινάλε!!!!. Ο Σακελλάριος θορυβήθηκε και του πρότεινε να ξαναδεί τη ταινία. Ο Χατζιδάκις αρνήθηκε και κάπως έτσι έγραψε την ομορφότερη κινηματογραφική μελωδία του.


3. Ο Πάνος Τούντας και η «Βαρβάρα»

Ο σπουδαίος συνθέτης Πάνος Τούντας το 1936, γράφει ένα σκωπτικό τραγούδι με το τίτλο «Βαρβάρα» όπου περιέγραφε τις ασυνήθιστες, για την εποχή, σκανταλιές μιας κοπέλας. Το τραγούδι κυκλοφορεί από την Columbia με ερμηνευτή το Στελλάκη Περπινιάδη και αμέσως γίνεται τεράστια επιτυχία. Ο κόσμος το τραγουδά συνδέοντάς το με τη Λουλού Μεταξά, κόρη του δικτάτορα και αρχηγό του γυναικείου τμήματος της ΕΟΝ, που τα κουτσομπολιά της εποχής την ήθελαν ιδιαίτερα «άτακτη». Έτσι το τραγούδι απαγορεύτηκε, ο Τούντας πέρασε από δίκη και πλήρωσε βαρύτατο χρηματικό πρόστιμο.

Σχεδόν αμέσως βγαίνει νέο τραγούδι, με την ίδια μουσική και άλλους στίχους με τίτλο «Η Μαρίκα η δασκάλα». Το ίδιο πικάντικο με το προηγούμενο κυκλοφορεί με ερμηνευτή το Στελλάκη Περπινιάδη από την Columbια και τον Κώστα Ρούκουνα από την Odeon. Η ιστορία επαναλαμβάνεται και μετά την απαγόρευση και αυτού του τραγουδιού, ο Τούντας επανέρχεται και πάνω στην ίδια μουσική κυκλοφορεί νέο τραγούδι με τίτλο «Μανωλιός και Δημητρούλα». Σκωπτικό περιεχόμενο και απαγόρευση εκ νέου!!!

Η απίστευτη αυτή ιστορία ολοκληρώνεται το 1940, όπου ο Τούντας κυκλοφορεί πάνω στη ίδια πάντα μουσική το τραγούδι «Άκου Ντούτσε μου τα νέα». Αυτή τη φορά σε στίχους του Χαράλαμπου Βασιλειάδη (Τσάντα) με ερμηνευτή το Στελλάκη Περπινιάδη. 

4. Νταλάρας vs Μπιθικώτσης για το «Να 'τανε 21»

Ο Σταύρος Κουγιουμτζής σε στίχους της Σώτιας Τσώτου το 1969 δημιουργεί το εμβληματικό «Να 'τανε 21». Το τραγούδι ηχογραφείται με τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα, αλλά και του Γρηγόρη Μπιθικώτση, οποίος ακούγοντάς το από το συνθέτη, διαισθάνθηκε την επιτυχία και ήθελε οπωσδήποτε να το ερμηνεύσει. Ο Μάτσας, ιδιοκτήτης της Minos δεν έδινε τη συγκατάθεση του για την κυκλοφορία παρότι είχε στα χέρια την ηχογράφηση με το Νταλάρα. Απλά δεν του άρεσε και δεν το πίστευε το τραγούδι. Όταν όμως πληροφορήθηκε ότι ο Λαμπρόπουλος της Columbia, ετοιμάζεται να τυπώσει την ηχογράφηση με το Μπιθικώτση, έδωσε αμέσως εντολή και πρόλαβε να κυκλοφορήσει πρώτος την ηχογράφηση με το Νταλάρα.

Το τραγούδι γνώρισε τεράστια επιτυχία παρότι χρειάστηκε να επανεκδοθούν οι πρώτες ηχογραφήσεις αλλάζοντας τη λέξη Τουρκοπούλα, λόγω ενόχλησης των Τούρκων, με τη λέξη ομορφούλα. Πέρα από την επιτυχία όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε κάθε γωνιά του κόσμου όπου κατοικούσαν Έλληνες, ακόμα και στην Τουρκία διασκευάστηκε με ερωτικούς στίχους, ξέσπασε διαμάχη για το ποιος το τραγουδούσε καλυτέρα. Νταλάρας η Μπιθικώτσης. Το σίγουρο είναι ότι τραγούδι χάρισε μεγάλη δημοφιλία τόσο στο Γιώργο Νταλάρα (άλλωστε ήταν στην αρχή της καριέρας του), όσο και στο δημιουργό του Σταύρο Κουγιουμτζή