Τα διαμάντια της δισκογραφίας: Κώστας Χατζής & Μαρινέλλα - Ρεσιτάλ

Ένα από τα πιο σημαντικά μουσικά γεγονότα της δεκαετίας του '70, η μουσική συνεύρεση δύο σπουδαίων και πολύ διαφορετικών καλλιτεχνών της Μαρινέλλας και του Κώστα Χατζή, πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο του 1976 στη μπουάτ «Σκορπιός» της Πλάκας και κυκλοφόρησε σε τριπλό δίσκο με το τίτλο «Ρεσιτάλ» την ίδια χρονιά.

Η «Συνοικία των Θεών» ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του '60 με την εμφάνιση και την καθιέρωση των μπουάτ, ήταν το κέντρο σημαντικών εκδηλώσεων και εξελίξεων της Ελληνικής μουσικής σκηνής. Το πολιτικό τραγούδι, που γνώρισε τεράστια άνθιση, από τη μεταπολίτευση και μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '70, μετακόμισε και αυτό στη Πλάκα και αντικατέστησε τα νεο-κυματικά τραγούδια. Στους παλαιότερους καλλιτέχνες που συμμετείχαν στις μυσταγωγικές μπουάτ, όπως ο Λάκης Παππάς, ο Γιάννης Πουλόπουλος, η Αρλέτα, ο Κώστας Χατζής, ο Γιώργος Ζωγράφος, ο Διονύσης Σαββόπουλος, προστίθενται και εκείνοι, που εγκατέλειψαν τις μεγάλες πίστες της παραλίας, κάνοντας στροφή στη καριέρα τους, όπως ο Γιώργος Νταλάρας, η Χαρούλα Αλεξίου, η Άννα Βίσση, Βίκυ Μοσχολιού, ο Μανώλης Μητσιάς, η Μαρινέλλα αλλά και καλλιτέχνες με θητεία στα πολιτικά τραγούδια, όπως η Μαρία Φαραντούρη, ο Αντώνης Καλογιάννης, η Τάνια Τσανακλίδου, ο Νίκος Ξυλούρης.

Σε αυτό το πλαίσιο που είχε διαμορφωθεί, η ιδέα της συνύπαρξης δυο διαφορετικών μουσικών κόσμων που εκπροσωπούσαν ο Χατζής και η Μαρινέλλα, πάνω  στην ίδια σκηνή, ήταν το λιγότερο παράτολμη.

Από τη μια ο Κώστας Χατζής, που από τα μέσα του '60, παρέα με την κιθάρα του, επικοινωνούσε  με το πολυπληθές και φανατικό κοινό του, με τραγούδια-μπαλάντες που είχαν  οξύ κοινωνικό-πολιτικό στίχο προβληματισμού και διαμαρτυρίας, ήταν από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της Πλάκας.

Και από την άλλη μια σπουδαία φωνή, εκείνη της Μαρινέλλας,  με πολύ μεγάλη διαδρομή στο λαϊκό τραγούδι αρχικά στο πλευρό του Στέλιου Καζαντζίδη, αλλά και με μεγάλες επιτυχίες στη μετέπειτα σόλο καριέρα της και βέβαια από τα μεγαλύτερα ονόματα στα μαγαζιά πίστας (Στόρκ, Νεράϊδα)

Το πάντρεμα των δύο σπουδαίων καλλιτεχνών έγινε με «προξενητή» το παραγωγό Φίλιππο Παπαθεοδώρου. Με προγραμματισμένη, μία και μοναδική, εμφάνιση την 28 Μαρτίου 1976, στη μπουάτ «Σκορπιός» μόνιμο στέκι του Κώστα Χατζή, η προετοιμασία ξεκίνησε τον Αύγουστο του 1975. Καθημερινές πολύωρες πρόβες πάνω στις μουσικές δημιουργίες του Κώστα Χατζή, που στην πλειονότητά τους είχαν τη στιχουργική υπογραφή της πολύ σημαντικής Σώτιας Τσώτου, αλλά και των αξιόλογων στιχουργών Μάνου Κουφιανάκη, Δημήτρη Χριστοδούλου, Ηλία Λυμπερόπουλου, Γιάννη Λογοθέτη, Γιάννη παύλου, Ούρσουλας Γιόρντη, Αργυρώς Καλιγά, Ξενοφώντα Φιλέρη και Αντώνη Τσιρμπίνου

Η Μαρινέλλα σε συνέντευξη στην Γιώτα Συκκά (εφημερίδα «Η Καθημερινή»,13 Ιανουαρίου 2013)
θυμάται:
«...Από διαφορετικούς κόσμους… Εγώ, λαϊκή… Εκείνος, τροβαδούρος στις μπουάτ. Ξεκινήσαμε πρόβες από τον Αύγουστο του 1975 και εμφανιστήκαμε τον Μάρτιο του 1976. Ευτυχώς μέναμε κοντά. Εγώ στη Βούλα, ο Κώστας στη Γλυφάδα και κάναμε κάθε μέρα τέσσερις ώρες πρόβα και το βράδυ έτρεχα στη «Νεράιδα» και εκείνος στον «Σκορπιό». Είναι μεγάλος τραγουδοποιός ο Χατζής. Υπάρχουν κι' άλλοι ταλαντούχοι τραγουδοποιοί, αλλά όχι ερμηνευτές. Οι φωνές μας ήταν μία αντίθεση που έκανε «τζιζ» τότε. Ο δικός του κόσμος ίσως να με αντιμετώπιζε: «Έλα μωρέ, η Μαρινέλλα, φτερά και πούπουλα», και ο δικός μου επίσης ήταν διστακτικός απέναντι του. Όμως έπρεπε να δώσω να καταλάβουν ότι ο καλός τραγουδιστής πρέπει να τα λέει όλα. Άλλωστε είχα δοκιμάσει από δημοτικά, πανηγύρια μέχρι και τζαζ...»

Η ημέρα της πραγματοποίησης της μουσικής παράστασης συνοδεύτηκε από μεγάλη συρροή κόσμου που περίμενε υπομονετικά για να μπει στη μπουάτ, κατακλύζοντας την  οδό Κυδαθηναίων,  δύο και τρεις ώρες νωρίτερα από την έναρξη. Ήταν γνωστό ότι στο «Σκορπιό» που εμφανιζόταν ο Χατζής δεν υπήρχε κράτηση για τραπέζι, δεν το ήθελε ο ίδιος. 

Έτσι κι αλλιώς το ενδιαφέρον του μουσικού κοινού ήταν πολύ μεγάλο, όχι μόνο από το όνομα της Μαρινέλλας και τη μεγάλη επιτυχία του Χατζή από τις προηγούμενες μουσικές παραστάσεις του στο Σκορπιό, «Ουαί» του 1973 και ο «Γιος της άνοιξης» το 1975, αλλά κυρίως από αυτή την «αταίριαστη» μουσική συνάντηση

Το «Ρεσιτάλ», που ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε τριπλό άλμπουμ σημειώνοντας ρεκόρ πωλήσεων, ανήκει στη πρώτη δεκάδα των πιο εμπορικών δίσκων όλων των εποχών με 500.000 αντίτυπα ενώ έως σήμερα υπολογίζεται ότι έχει περάσει το εκατομμύριο, είναι ασφαλώς από τα πιο σημαντικά άλμπουμ της Ελληνικής δισκογραφίας. Ένας δίσκος γεμάτος από διαχρονικά τραγούδια όπως τα: «Σύνορα η αγάπη δεν γνωρίζει», «Νεκρό μου όνειρο», «Σ’ αγαπώ», «Η αγάπη όλα τα υπομένει», «Σπουδαίοι άνθρωποι», «Φοβάμαι»,  «Τρελός ή παλικάρι», «Κι΄ ύστερα», που επιβεβαίωσε την αξία και την μοναδικότητα των δύο καλλιτεχνών.

Το αταίριαστο έγινε ταιριαστό, η μουσική ιδιοφυΐα του Κώστα Χατζή και η στιχουργική δεινότητα της Σώτιας Τσώτου και των άλλων στιχουργών, συναντήθηκαν με την αξεπέραστη φωνή της Μαρινέλλας η οποία πραγματικά  απογείωσε τα τραγούδια.

Στοιχεία του δίσκου
Ρεσιτάλ
Μαρινέλλα, Κώστας Χατζής
Label: Philips 6641 459
Κυκλοφορία: 1976
Παραγωγός: Φίλιππος Παπαθεοδώρου


Τραγούδια
 (Σε παρένθεση ο/η στιχουργός)

Πλευρά Α' Μουσική : Κώστας Χατζής/ Ερμηνεία : Κώστας Χατζής
Θυμάμαι (Μάνος Κουφιανάκης)/Γύρω σκοτάδι (Μάνος Κουφιανάκης)/Στο σινεμά (Σώτια Τσώτου)/Δεν είμ' εγώ (Σώτια Τσώτου)/Διπλά σ' αγάπησα (Μάνος Κουφιανάκης)/Δεν ήθελα να δίνω (Μάνος Κουφιανάκης)/Άνθρωπος είσαι (Μάνος Κουφιανάκης)/Σπουδαίοι άνθρωποι αλλά (Σώτια Τσώτου)/Η γη για μένα είναι σπίτι (Σώτια Τσώτου)/Συνηθισμένη ιστορία (Σώτια Τσώτου)/Κάτω απ' το σύννεφο (Δημήτρης Χριστοδούλου)/Άκουσε ύπνε μου (Δημήτρης Χριστοδούλου)/Πικροί καιροί (Ηλίας Λυμπερόπουλος)/Ήταν για όλους αδελφός (Γιάννης Λογοθέτης)//Εσύ που ήρθες (Ούρσουλα Γιόρντη)/Αμήν(Σώτια Τσώτου)/Θέλω να πω ένα τραγούδι(Σώτια Τσώτου)

Πλευρά Β' Μουσική : Κώστας Χατζής/Ερμηνεία : Μαρινέλλα
Νεκρό μου όνειρο (Γιάννης Παύλου)/Όλος ο κόσμος είσ' εσύ (Σώτια Τσώτου)/Σ' αγαπώ (Σώτια Τσώτου)/Σ' απαρνήθηκα τρις (Σώτια Τσώτου)/Κι' ύστερα (Σώτια Τσώτου)/Τώρα που στέγνωσαν τα δάκρυά μου (Ηλίας Λυμπερόπουλος)/Σύνορα η αγάπη δεν γνωρίζει (Σώτια Τσώτου)/Όταν το φως της αγάπης θα σβήσει (Σώτια Τσώτου)/Γλυκό της νιότης μου πουλί (Σώτια Τσώτου)/Πάρε με μαζί σου τσιγγάνε (Σώτια Τσώτου)/Η αγάπη όλα τα υπομένει (Σώτια Τσώτου)

Πλευρά Γ' Μουσική : Κώστας Χατζής/Ερμηνεία : Μαρινέλλα
Ο γελαστός μου αδελφός (Ηλίας Λυμπερόπουλος)/Αν είσαι άντρας με καρδιά (Ούρσουλα Γιόρντη)/Πόσο πικραμένη είν' η ματιά σου (Ούρσουλα Γιόρντη)/Λεβεντονιός (Ηλίας Λυμπερόπουλος)/Και μη ρωτήσεις πια (Σώτια Τσώτου)/Η τελευταία σελίδα (Σώτια Τσώτου)

Πλευρά Δ' Μουσική : Κώστας Χατζής/Ερμηνεία : Κώστας Χατζής
Κάποια μέρα σκεφτόμουνα (Αργυρώ Καλιγά)/Μονολογούμε (Σώτια Τσώτου)/Αγαπώ αγαπώ (Σώτια Τσώτου)/Ολ' η ζωή είναι υπόθεσις χαμόγελο (Σώτια Τσώτου)/Η Παλιά Εδέμ (Σώτια Τσώτου)/Δέκα εντολές (Ξενοφών Φιλέρης)

Πλευρά Ε'
Μουσική : Κώστας Χατζής/Ερμηνεία : Μαρινέλλα και Κώστας Χατζής
Η συνείδηση (Ηλίας Λυμπερόπουλος)/Καλόβολη ετούτη η βραδιά (Μάνος Κουφιανάκης)/Ζητείται (Μάνος Κουφιανάκης)/Πώς να φύγεις  (Ηλίας Λυμπερόπουλος)/Δάκρυ στο δάκρυ το πικρό (Αντώνης Τσιρμπίνος)

Πλευρά ΣΤ' Μουσική : Κώστας Χατζής/Ερμηνεία : Μαρινέλλα και Κώστας Χατζής
Είν' καράβια τα κορμιά μας (Γιάννης Παύλου)/Με λες τραγουδιστή (Γιάννης Παύλου)/Ξέχασα να πω (Αργυρώ Καλιγά)/Φοβάμαι (Αργυρώ Καλιγά)/Τρελός ή παλικάρι (Σώτια Τσώτου)

Δημοσίευση του αρχικού κειμένου μου, την 2/12/20211, στο μουσικό διαδικτυακό περιοδικό www.mixgrill.gr 


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στέλιος Καζαντζίδης & Μαρινέλλα