Απίστευτα κι όμως...μουσικά

Κατά καιρούς έχουν γραφτεί απίθανες ιστορίες γύρω από τις ηχογραφήσεις και κυκλοφορίες των τραγουδιών. Γεγονότα και λάθη που οδήγησαν σε απόσυρση δίσκων ή και σε κυκλοφορία που με την πάροδο των χρόνων τους κατέστησαν σπάνιους με ιδιαίτερα μεγάλη αξία.

Από προσωπική έρευνα αλλά και από αφηγήσεις δημιουργών και ερμηνευτών έχω σταχυολογήσει μερικά μουσικά γεγονότα που πραγματικά είναι απίστευτα.

1. Ο Μάνος Χατζιδάκις και το soundtrack ««Ελλάς η χώρα των ονείρων»

Ο Μάνος Χατζιδάκις γράφει τη μουσική και τα τραγούδια για το γερμανικό ντοκιμαντέρ «Ελλάς η χώρα των ονείρων» σε σκηνοθεσία του Wolfgang Mueller-Sehn. Το soundtrack κυκλοφορεί από την fontana σε δίσκο 10'' το 1961 και χωρίζεται σε 13 ορχηστρικά κομμάτια και 5 τραγούδια σε στίχους του δημιουργού αλλά και του Νίκου Γκάτσου που ερμηνεύει η Νάνα Μούσχουρη.

Ο τελειομανής και ασυμβίβαστος Χατζιδάκις βλέποντας την ταινία δεν έμεινε ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα!!!. Έτσι δύο χρόνια μετά επανεκδίδει το soundtrack σε lp από την fontana, αλλάζοντας τους περισσότερους τίτλους των κομματιών!!. Παρ'όλα αυτά θεωρείται από τα σημαντικότερες δημιουργίες του Χατζιδάκι που αποτέλεσε διαβατήριο για τη διεθνή καριέρα της Νάνας Μούσχουρη


2. Η Έλσα Λάμπο και το τραγούδι «Γαρύφαλλο στ' αφτί»

Ένα από τα δημοφιλέστερα τραγούδια που γραφτηκαν για τον Ελληνικό Κινηματογράφο είναι το «Γαρύφαλλο στ' αφτί» που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις σε στίχους των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου. Το τραγούδι που είχε ξεχάσει  ο Χατζιδάκις και το έγραψε μέσα στο ταξί που τον μετέφερε στα studio της finos film, προκειμένου να το παραδώσει, το ερμήνευσε η Έλσα Λάμπο με τον Τόλη Χάρμα. 

Η κυκλοφορία από την  ODEON (κωδικός GA-7893) ανέφερε στους τραγουδιστές την Ελένη Λαμπίρη και τον Τόλη Χάρμα και μερικές μέρες μετά κυκλοφόρησε με κωδικό GA-7898 αντικαθιστώντας το Ελένη Λαμπίρη με το Έλσα Λάμπο!!!. Βέβαια πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο. Άλλωστε η Έλσα Λάμπο χρησιμοποίησε κατά την διάρκεια της καριέρας διάφορα ονόματα, ανάλογα με το μουσικό είδος που τραγουδούσε. Την γνωρίσαμε σαν Ελένη Λαμπίρη και Λίτσα Λαμπρίδου σε ρεμπέτικα και λαϊκά κυρίως του Τσιτσάνη και του Χιώτη, στα λεγόμενα «ελαφρά τραγούδια» σαν Έλσα Λάμπο και λίγο αργότερα σαν Έλσα Μαργαρίτη σε τραγούδια κυρίως του Θεοδωράκη

3. Η Χάρις Αλεξίου και το απίστευτο μπέρδεμα με το τραγούδι «Όταν πίνει μια γυναίκα»

Το 1970, οι δημιουργοί του τραγουδιού Βασίλης Βασιλειάδης (μουσική) και Πυθαγόρας (στίχοι), δοκιμάζουν 2 φωνές για την ερμηνεία του τραγουδιού. Εκείνη της Χαρούλας Αλεξίου και της Καίτης Πετράκη.

  Στην εταιρεία και ειδικά στον Μάκη Μάτσα άρεσε πολύ η φωνή  της Αλεξίου και το τραγούδι κυκλοφορεί με το όνομα της, άλλα τη φωνή της Πετράκη!!! Από λάθος του τεχνικού της columbia που χε σταλεί το τραγούδι για να τυπωθεί, μίξαρε την ηχογράφηση με την Πετράκη, αντί εκείνης της Αλεξίου. Επακολούθησε πανδαιμόνιο από μέρους της Καίτης Πετράκη με εξώδικα κ.λ.π. όπως αναφέρει για στο συγκεκριμένο περιστατικό ο Μάκης Μάτσας στο βιβλίο του με τίτλο «Πίσω από τη μαρκίζα». Το λάθος διορθώθηκε άμεσα και έτσι με αυτό τον απίστευτο τρόπο ξεκίνησε η δισκογραφική πορεία της Αλεξίου

4. «Η ώρα του stuff» του Παύλου Σιδηρόπουλου και η Δήμητρα Γαλάνη

Το 1978, ο Παύλος Σιδηρόπουλος και η Δήμητρα Γαλάνη ηχογραφούσαν ταυτόχρονα στο στούντιο της Columbia όπου υπήρχαν δύο αίθουσες ηχογράφησης κλεισμένες με τζαμαρία. Κάποια στιγμή ο Σιδηρόπουλος που ηχογραφούσε με τους Σπυριδούλα το άλμπουμ «Μπάμπης ο φλου », για το τραγούδι «Η ώρα του stuff» χρειάστηκε γυναικεία φωνή. Εκείνη την εποχή, στο τζάμι συνήθιζαν να κρεμούν πινακάκια όπου σημειωνόταν ποιος «γράφει» και σε ποια αίθουσα. Η Γαλάνη ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του Σιδηρόπουλου και έτσι ηχογραφήθηκε το τραγούδι με την συμφωνία να μην αναφέρεται στα εξώφυλλα του δίσκου, λόγω του συμβολαίου της με άλλη εταιρεία που δεν της επέτρεπε κάτι τέτοιο. 

Πολλά χρόνια αργότερα το 2001 και στα πλαίσια της συνεργασίας της με τον Κωνσταντίνο Βήτα των Stereo Nova στο άλμπουμ «Μετά», ένα τραγούδι που χε γράψει η Δήμητρα Γαλάνη για τον Παύλο με τίτλο «Ο λόγος της σιωπής» σε στίχους του Παρασκευά Καρασούλου το 1991, μιξαρίστηκε με εκείνο του Σιδηρόπουλου και κάπως έτσι δημοσιοποιήθηκε η τότε συνεργασία τους

5. Ο Γιώργος Νταλάρας και οι πρώτες ηχογραφήσεις του

Με δύο (2) τραγούδια του Βαγγέλη Περπινιάδη, φίλο του πατέρα του, του γνωστού ρεμπέτη Λουκά Νταράλα,  προσπάθησε να κάνει τα πρώτα δισκογραφικά βήματα ο Γιώργος Νταλάρας. Τα δύο τραγούδια («Μπροστά στα σκαλοπάτια σου» και «Πάντα σε φίλους πίστευα»  θα τα ηχογραφούσε σ΄ ένα στούντιο στα Εξάρχεια. Ήταν Παρασκευή 21 Απριλίου 1967, η ημέρα που η στρατιωτική χούντα κατέλαβε την εξουσία και φυσικά η ηχογράφηση δεν έγινε πότε. 

Το Σεπτέμβριο του 1967, ένα χρόνο πριν υπογράψει συμβόλαιο με την Minos, ηχογραφεί με την «Αυλός» το τραγούδι «Προσμονή» σε μουσική του Βασίλη Αρχιτεκτονίδη και στίχους Παναγιώτη Καλαποθαράκου, σε ένα μικρό στούντιο στην οδό Μασσαλίας. Το τραγούδι  κόπηκε αμέσως, λόγω των στίχων, από την λογοκρισία . To 45αρι κυκλοφόρησε με δυο ετικέτες, με κωδικό ΑΥ - 9, μια κόκκινη και μια κίτρινη και   αναγράφεται ως «Γεωργ. Νταράλας». Ίσως είναι το μοναδικό δισκογραφημένο τραγούδι του Νταλάρα  με το πραγματικό του όνομα.